
Da jeg leste denne artikkelen ble jeg rett og slett KVALM! Har du hørt noe så teit? – LINK
I artikkelen blir man bedt om å velge mellom pest eller kolera… Enten så skal du betale mer for bensinen eller så skal vi legge ned arbeidsplassen din..
Og så skal de på død å liv ta frem "Steinar (s)Lem" som alltid gleder seg over å kunne drite ut andre med sitt svart/hvitt syn på miljø. Nordmenn villig til å betale 18 kroner literen…. Har vi noen valg???
Det er klart at de som bor sentralt kan finne seg andre alternativer… Men hva med oss som bor ute i distriktene?
Jeg bor selv 1 time unna Oslo. Finnes ikke noe kollektivtilbud… Mitt alternativ er å si opp jobben min…. Kan sikkert få det fint med med å gå arbeidsledig….
Jeg kjører ikke bil fordi jeg synest det er morro. Jeg kjører ikke over 30.000 KM i året på gøy…
Vi betaler så mye allerede for bilen i form av avgifter osv, at jeg bruker bilen så lite som jeg kan. Men har jeg noe valg??
Hele debatten er vinklet slik at vi får et inntrykk av at hele norge kan velge og vrake i kollektivtilbud…. I tillegg får vi et inntrykk av at vi samtidig kjører rundt i bilene våre så mye vi bare kan….
Jeg skal bare komme meg til og fra jobb… Og hvilke muligheter har jeg? Jo BIL.
Hele bensinpris debatten har ikke en DRITT med miljø å gjøre for min del (og for resten av utkanten). Må man på jobb så må man…
I Norge bor der 4.2 Mill. (En middels by i amerikansk, kinesisk eller indisk målestokk). Vi bor så spredt her i dette landet at vi må komme ha bil for å komme fra A til B.
Hva med å kunne spytte inn penger og bygge ut kollektiv tilbudene i de store byene i verden…. Antar det hadde gitt en mye større gevinst enn de 10-15% man snakker om i den relaterte artikkelen…

144 kommentarer In " 18 Kroner per liter!!! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 19th 2007 at 10:37 am
Jag kan ikke være mer enn 200% enig. Jeg selv flyttet fra Oslo til Harstad på grunn av familien, jeg jobbar til daglig som selger å bruker bilen min mye. Men det hadde jeg uansett vært nødt til, fo vi har jo unger som skal til BH vi skal begge to på jobb. Å her oppe er det en spøk heile driten med offentlig transport. 18 NOK pr liter bensin er en “idiot-tankegang”, å kun en ny måte å suge oss hardt jobbendes folk på penger.
FAEN OGSÅ!! JEG BLIR SKIKKELIG FRUSTRERT AV DETTE.. NÅ MÅ VI STÅ SAMLET FOLKENS
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:45 am
VILLIG til å betale 18 kr literen!!! eg evel for f#!&%/¤te ikkjr villig te betale det!
Møkka politikk for Oslo`s blåruss
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:47 am
300% enig!
Disse by-politikerne som skal “ta trikken” eller “bussen” må forstå at det finnes et norge utenfor Oslo.
Og tenk SP liksom skal være til for oss utenfor byen. Nei, dette er til å spy av!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:53 am
Lurer på hvem de har spurt i denne undersøkelsen. En gjeng SV politikere og miljøaktivister fra oslo kansje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:29 am
Du må huske på det at slike folk som Steinar Lem har ikke egentlig miljøsak som sin viktigste agenda: Steinar Lem og FIH er en antiforbruksorganisasjon. Deres agenda er at luksus og forbruk i seg selv er en negativ ting som må stoppes. Og så benytter de seg av miljøsaken som en unnskyldning for å kontrollere alle andres liv. Steinar Lem er en idiot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:46 am
Og ikke bare det. Han har stort sett null niks oppslutning, men likevel trekkes han frem i media gang på gang….
Tulling….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:23 pm
Helt enig. Det er i grunnen Steinar Lems jobb å være enig i slike utspill, så jeg klandrer ikke han for det – men han er jo ikke helt riktig navla, stakkar.
Men det ensidige fokus på bilismen reagerer jeg på. Hvis jeg hadde kjørt min bil 24 timer i døgnet, så ville jeg kanskje tilbakelagt noe sånt som 400.000 km i løpet av et år. Da forurenser jeg allikevel ikke så mye som en flytur til Gran Canaria. Det burde være et tankekors.
Når jeg legger meg om kvelden, er det mørkt i huset mitt. Tar jeg i stedet en tur ut, ser jeg kontorbygninger med lys i samtlige rom. En burde tro at de får høye strømregninger i kontor og industri, men nå har jeg lest at de faktisk får rabatt på strøm – mer eller mindre for å overleve. Og så går vi privatpersoner rundt og sparer strøm og finner alternative strømkilder. Det oppleves urettferdig.
Alle er klare til å kildesortere søppel, men mange kommuner “greier ikke” å inngå “lønnsomme” avtaler med returselskapene, så vi hiver alt i samme kasse.
Men en bensinpris på 18 kroner er latterlig. Men den kommer nok fortere dit enn vi kunne frykte, all den stund en tvilsom undersøkelse (av sikkert ikke mer enn 1000 teitinger) viser at vi godtar det.
Trygve Hegnar har sagt at bedrifter som ikke greier seg, får legge ned. Det mener jeg og. Har de ikke livets rett, så får de legge ned i stedet for at vi skal subsidiere med ytterligere avgifter bare for å holde liv i arbeidsplasser. Folk får finne på noe annet å gjøre. Og vi trenger litt arbeidsledighet for å få ned inflasjon og renter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:31 pm
“Vil du skytes eller henges”?
Undersøkelse viser at 80% av norges befolkning ønsker å dø. 8 av 10 svarte at de hadde lyst til å bli skutt i en fersk undersøkelse.
Steinhardt Lem mener dette er et uttrykk for folks maktesløshet overfor forbrukersamfunnet.
….
Steinhardt Lem er en motbydelig mann. Og de som trykker disse artiklene til det kjedsommelige burde vært stilt til ansvar.
Nei, vi er ikke villige til å betale 18 kroner literen. Men de som ble spurt ville HELLER det ENN å legge ned et stort aluminumssmelteverk.
Les og lær, idiotjournalister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:33 pm
For no jævla tull! Har de ikke no bedere å komme med at det skal koste 18 kr literen så kan de like gjerne la vær! Huske på at folk sliter med den prisen per idag! Noe så korttenkt har jeg aldri hørt! Få nå litt realistiske folk inn i bilde, og noen som sjønner hva vi andre mener!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:36 pm
off hehe, jg som nettopp har fått lappen 2 månder siden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:55 pm
Herregud for en idiot Hr. Lem er!! Tenk å være så trangsynt. I stedet for å gjøre livet surt for alle nordmenn på denne måten, kan staten i stedet fjerne avgifter på nye biler. Slik vil nok miljøutslippene bli redusert med betydelig mer enn 15 %. 18 kr literen. Dummeste jeg har hørt. Folk kjører ikke noe mindre, men blir derimot bare mer forbanna på myndighetene.
Det som skremmer meg mest er at de rødgrønne ( som forresten er samme farge som oppkast, tilfeldig? ) er i stand til å gjøre det!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:56 pm
Veldig bra! er helt enig med deg. feiler denne idiotiske regjeringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 4:56 pm
Det finnes fa…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:04 pm
JEg synes 18 kroner literen er greit, dersom bilvagiftgene ellers kuttes. Da kunne folk kjøpt seg en god og sikker bil, og deretter valgt mest gunstige fremkomsmiddel, kollektiv eller egen bil.
Slik det er i dag kan ikke kollektiv konkurere mot bruk av egen bil. En liten tur med buss koster jo over 20kr, kommer et stykke med bil for det.
Bensin og diesel skulle kostet 20,- literen, og kollektiv 5,-. Da hadde gjerne folk plassert bilen i garasjen og tatt buss av og til. I dag er det ikke aktuelt.
Og dere rødskjerf…ikkje ja takk begge deler…enten avgift på bil eller drivstoff…ikke begge deler.
når famililer i norge kjører rundt i vrak, er det på tide med forandring. 20,- literen og 5,- for kollektiv. Anyone up for the challenge
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:14 pm
Jeg må bare si at tilnærmet alle SV-ere jeg ser er enten studenter som aldri har vært i arbeidslivet eller komunale ansatte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:23 pm
“Vi betaler så mye allerede for bilen i form av avgifter osv, at jeg bruker bilen så lite som jeg kan. Men har jeg noe valg??”
1. Flytt
2. Let etter ny jobb nærmere hjemmet
3. Kjøp deg en El-bil
4. Kjør til kollektiv tilbudet istedenfor å kjøre hele veien
5. Slå deg sammen med noen i nabolaget så dere deler utgiftene til bensin.
Ser ikke ut som om noen skjønner at forbruket faktisk må reduseres. Eneste de ser er at det kommer til å koste dem mer å bruke like mye som før.
Det er synd at ekstreme priser er det eneste folk forstår. Hvis folk hade redusert forbruket sitt selv så hadde det ikke vært nødvendig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:23 pm
jeg er heller ikke villig til å betale 18 kroner litern. da leier jeg en tankbil å kjøper bensin fra ett annet land!!! makan til folk vi har i dette landet. skjønner ikke hvorfor jeg gidder å bo her lenger….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:28 pm
Det er kanskje vel og bra for de som sjelden bruker bilen, såklart i oslo der d går trikk,buss osv hvert 5 minutt er d lett å klare seg uten bil. Men her oppe i nord og ellers i distrikter er man avhengig av bil!syns å minnes noen år tilbake, d var bensinkrig og det kostet 7 NORSKE KRONER per liter!tider det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:30 pm
kva med oss på landet, der det ikkje finnst busstilbud eller lignande. Det er vel kanskje meininga å avfolke utkant strøk?Ja til dyrare bensin der det er flust med offentlig transport,men kun der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:37 pm
Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er helt enig. Vi som bor i distriktene har rett og slett ikke noe valg, vi MÅ benytte oss av bilen. Enten det, eller å GÅ flere mil til og fra jobb hver eneste dag. Kollektivtibud er så og si ikke-eksisterende, hvis man ser bort ifra rutebusser da(som er dyrt), men det er jo ikke spesielt praktisk, hvis den ikke går dit du skal. :p
Her i distriktene kan det også være vanskelig å finne seg jobb, så det ender med at man får seg jobb i en nabobygd, og da må man pendle. Blir bensinprisen skrudd så mye opp vil det jo bli enda vanskeligere å overleve på pengene man tjener, fordi mer forsvinner i bensinpriser. Så da vil det jo være upraktisk å pendle. Så da flytter man til byen, fordi det er en økonomisk fordel.
Og likevel vil man forhindre fraflytting fra distriktene. Det blir jo bare teit.
For oss som må bevege oss over store avstander er det best om bensinprisene går NED. Det vil ikke ha noe å si for miljøet om prisen går opp, for vi kommer til å kjøre like mye uansett. Som du sa; må man på jobb, så må man på jobb. Folk som bor i byer hvor de faktisk har kollektivtilbud, de kan for all del betale så mye de vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:52 pm
Nordmenn må være verdens mest politisk underdanige folk. Det virker som det ikke finnes grenser på hva vi godtar. Man kan spørre seg om hva går avgiftspengene til, i alle fall ikke til å letter hverdagen til mennesker som allerede har en anstrengt økonomi som følge av stadig større sosiale forskjeller. Men de er også er avhengig av å spise eie bil og bo. Bolig markedet i Norge har i de siste årene vert helt uten styring og fungert som et pyramidespill der de dårligst stilte må betale regninga. I tilegg kommer skyhøye bilavgifter og strømutgifter. Med andre ord alt som vi er avhengig av i dette kalde langstrakte landet blir ekstra beskattet og avgiftsbelagt mens billig varer fra Uland blir stadig billigere. At fattige arbeidere blir presset til å jobbe for en lønn under et eksistensminimum har politikerne ingen problemer med, dette er typisk Norsk dobbelmoralisme Grådigheten har ingen grenser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 5:55 pm
Nei nå må dere slutte…
eller eventuelt spasere… det er jo bare 3 mil med landevei til jobb…
Det er vel ikke den plass i norges land som ikke har trikk tog og buss på rekke og rad, hvem er det som kan tro at det ikke er det..? Nei, jeg for min del skal ta trikken til t-banen på jobb i morgen jeg
Chris T. Brønnøysund (6500 innbyggere)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 6:03 pm
Det går vel sikkert an å få til noe kollektivtilbud? Kan jo prøve å snakke med komunen? De pleier å være greie folk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 6:05 pm
Tror ikke jeg er den eneste som er dritlei at bilkjørere får skylda for alt som er galt i samfunnet. Mens det egentlig er en super mulighet til å få ungdom vekk fra andre problemer (med racing osv.), og øke interessen blant folk flest vil mest sannsynlig redusere trafikkuhell. Er man storfornøyd i bilen sin følger man også mer med.
Regjeringen har lite vilje til å putte penger der det monner, i å få miljøvennlig drivstoff, ved å FJERNE avgifter og få laget drivstoff. Eller være med og satse på hydrogen biler som f.eks. Mazda lager. Når vi kjøper Jagerfly skal vi betale milliarder for ingenting, men miljøvennlige biler gjør vi ingenting med.
Og Steinar Lem er bare patetisk. Ingen som sier så mye dumt i media som den fyren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 6:16 pm
Hva med å bygge hurtigtog???
bygg hurtigtog med fart på omtrent 350 km/t pluss…. Koster sikkert rævva. Men hvis vi har seriøse miljøpolitikere er dette verd hver krone. for eksempel trondheim – oslo. Ikke en sjel ville ha flydd hvis man kunne tatt toget på 2 timer…. jeg har 1500 kg i året ifølge vgs klimatest. og 80% dette er mine flyturer mellom oslo, trondheim og bergen. Og nei, kommer aldri til å ta buss trondheim – bergen, når man kan fly billigere og 16 timer fortere…
Og hvorfor leder alle togene til oslo?????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 6:57 pm
Hvis dette forslaget går igjennom så må kjøre hardt mot hardt. Vi får gjøre som de gjør i Frankrike, stoppe trafikken og lage voldsomt med opptøyer. Drivstoff er dyrt nok som det er, dette vil bare gå utover de som allerede har minst. De som har mye penger driter i om drivstoff ugiftene går opp eller ned, for de har kr til det allikevel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:01 pm
18 kr literen for bensin er uhørt….. jeg trenger bilen min jeg, bor ikke så veldig sentralt, og kollektiv transport? hva er det? d går ingen busser opp til meg, og hvis jeg skal til kjæresten min så går d 3 tog i døgnet dit han bor….. regner med at d er flere som er i samme sko som meg, student med en jobb og masse regninger…. så skal jeg i tilegg straffes m 18kr literen, når det ikke finnes no annen transport og jeg må bruke bilen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:05 pm
En annen mulighet er å bytte til en bil som ikke går på bensin, eks. etanol eller biodiesel. Må da være mulig å tanke slikt i Oslo?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:05 pm
Du må huske på at sånne undersøkelser Ikke er representativt for størstedelen av norges befolkning..
Der ville spørsmålet være : Hville du betalt 18 kr pr liter i bensin eller At man skal legge ned den produktive industrien i norge?
Hvis du da jobber i en slik bedrift, klart du svarer at du ville heller betale 18 kr liter´n, for du vil jo ikke miste jobben.
At d i hele tatt er gjort en slik undersøkelse er jo helt teit.
Men alle veit jo at staten kommer til å overkjøre all alikevel, fordi ingen bryr seg og kommer med protester.
Skjedde med røykeloven, og kommer til å skje nå.D lille mindretallet som faktisk protesterer blir oversett helt til ingen tenker over d. D er jo et fåtall som protesterer nå om de må ut å røyke i 20 minusgrader. Hvor er de som protesterte nå. Sitter de ute og syter litt for seg selv, eller så har de slutta og røyke og har blitt den atirøyker´n de hata før.
D jeg vil fram til at d norske folk lar seg overkjøre.Ingen gjør noe som helst. Jeg skulle gjerne sett litt franske tendenser her når noe ble bestemt som vi ikke var fonøyde med, men neida….
Her kikker vi litt i bakken mens vi sutrer at sånn kan vi ikke ha d.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:18 pm
Hva med folk i distriktene, og andre kjøretøyer som f.eks båt,plenklipper, motorsag osv.
Det finnes mange andre ting enn bil og andre kjøretøyer som er registrert for vei som bruker bensin.
Synes det er idiotisk at jeg må betale 13kr literen viss jeg skal ha noe bensin i min 40hk. Hvorfor kommer det ikke avgiftsfri bensin?..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:29 pm
Kjøp tandemsykkel og inviter en venn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:38 pm
Hvorfor skal vi stoppe neringsliv i Norge, for å kunne si at vi har en god miljøpolitikk oppå det “lille berget langt nord”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:56 pm
Her “Lem i våre hender” ER en skikkelig morroklump. Alle som jobber i stat, fylke og komune får snart “skyttel”biler som bringer og henter,bensin betalt over skattesedelen,jeg synnes her Lem i våre hender skulle klint til med 30 kr. for literen når han først peip.
Det er noe med venstre siden i Norsk politikk som har en form for døds ønske, en fulstendig form for depresiv adferd som savner sidestykke.Den briljerer også med et fulstendig fravær av fantasi, så får de et tema tygges det i fillebiter slik at vanlige folk spyr til slutt før noe nytt kommer på agendaen. “Her Lem i våre hender” kan ikke du skalle i veggen eller noe sånt sån at du kanskje klarer og skifte tema, gå for all del ikke inn i politikken du får ikke en eneste stemme fra normale folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 7:57 pm
vi i norge sier ja til det meste… setter de opp prisen til 30 kroner literen fyller vi bensin som aldri før… for noen år tilbake var en pris på 6.99 billig, når den kom opp til ca 8.10, da var det å snu litt i lommeboka… men nå, ca 12.50 per liter, fyller likemye som jeg gjorde før da den kostet 6.99.
folk får panikk den første tiden men så stagnerer det, sånn er det bare blitt.
hadde alle stått sammen slik de gjør andre plasser i denne verden, hadde det her i norge ikke vært bomringer, mange skatter vært fjernet, billig bensin, alkohol etc… men vi godtar alt, derfor kan staten gjør som de vil…
hadde norge heller brukt noen mrd av oljefondet til å satse på forskning innen bil/transport for å redusert utslippene enda mer på de bilene vi har så hadde det vært det beste, men det skjer ikke bedre å satse penger på alt annet dritt.
ha en go dag, hus vi får mye poeng på trumfen og coop kortet om prisene stiger;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 8:13 pm
Er helt med Mirkfallon vi normenn er en gjeng med kyllinger vi finner oss i alt som den møkka regeringen gjør. Vi må jo for faen snart få opp øya, når vi fikk røykeloven hva gjorde vi? Jo vi tok på oss jakka å gikk ut å røykte. å nå ska vi finne oss i å betale 18kr litern det er jo sykt, men det vi kommer til å gjøre med den saken er å fylle opp tanken gå inn å betale å sette oss i bilen å banne i et par kilometer så er det glemt.VÅKN OPP FOLKENS gjør som de gjør i frankrike kjøp et par liter bensin til 18kr bann litt å sett fyr på nærmeste bil. VI BOR IKKE I EN GLASS KULE SÅ DET HJELPER IKKE Å SUGE NORGES BEFOLKNING FOR ALT DE EIER Å HAR. DET ER FELESSKAPET PÅ KODEN SOM MÅ GJØRES NOE MED IKKE BITTE BITTE LILLE NORGE.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 8:46 pm
Steinar Lem lever i sin egen verden. Oslo. La oss tvangsflytte ham til Finnmark. Så får han nok andre verdier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 8:50 pm
norske politikere burde få sparken, det finnes ikke vett i hue på noen av.
hvis bensinen skal koste 18 kroner så kan de faen meg sette ned de andre avgiftene så det går opp i opp.
norge er et lite land, om vi betaler 18 kroner mere hjelper ikke miljøet no mere.
men politikerne skal bare ha mere penger hele tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:16 pm
18 kr literen er en start for å få ned bilkjøringen. Jeg har alltid ment at det bør være en høy avgift på bensin og ingen avgift bortsett fra moms på nye biler. Nye biler forurenser mindre enn gamle, men la det koste litt å kjøre.
Og foresten glem den gamle leksa om dere som bor i utkanten må betale så mye mer. Bokostnadene for dere som bor i utkant Norge er BETYDELIG mindre enn de som bor i byen. Dere får også skrevet av en del av kjøringen på skatten, NOE vi som bor i byen ikke får siden vi bor så nærme arbeidsplassen. Så hvis man regner etter tror jeg ikke utkantnorge kommer så galt ut selv med bensinpriser på 18 kr.literen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:16 pm
Det er det mest idiotiske jeg har lest og hørt.. Skulle tro vi vanlige folk driter penger, men det gjør vi ikke. Vi må tross alt jobbe for og kunne få en familie til og overleve en mnd. Så det er jo bare knall og ødelegge familier over det ganske land.
Nå må politikerne tenke seg om, er det alltid lille norge som skal gå foran med et godt rykte. Eller driter vi oss ut for resten av verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:22 pm
må bare si at forslaget om 18 kroner literen forutsetter jo at det blir slutt på de andre bilutgiftene, slik at vi kan spare på å kjøre lite. dette er en ny god ting for å prøve å være litt miljøvennlige. i tillegg for dere som kjører langt, betaler dere bare akkurat det samme fordi de andre avgiftene går vekk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:27 pm
Helt enig, er jo faen latterlig å tenke som de iq manglende “politikerne”.. er som en liten barnehage som sitter å leker med lover å regler.. så går det utover alle oss som ikke bruker 10 000 000 på en leilighet i oslo..
faen kor frustreranes..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:28 pm
Dette er sikker bra får miljøet og alle de som da har råd til å kjøre bil. Men hva med oss studenter, el de funksjonshemede som ikke kan ta kolektift?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:44 pm
Bare lurte, hvilken bil har du Tex?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:49 pm
Våkn opp norges befolkning – husk valget til høsten. Stem annerledes om vi skal kvitte oss med disse radikala kronidiotene. Nytter ikke å stemme av gammel vane lenger og av familiens medfødte partibok på slep.
alfa
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:49 pm
Folkens, faktum er jo at om prisen ble 18kr literen, så hadde vi fortsatt som før med å fylle bensin. Ja, vi får litt mindre til overs for å kjøpe unyttige dingsedangser for, dakals. Er ikke såå mange år siden prisen var 6kr literen, men det har visstnok de fleste glemt allerede… komisk nok. Kollektivtrafikk eller ei, dere kjører bil. Muligens at noen tenker litt over det hvis prisen blir 18kr. Kanskje selge bil nr.2? Koordinere kjøring? lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:51 pm
Enige!!! Sko ha jort sånn så franskmennene jere når dei ikkje får det så dei vil. Då kjøre dei allt dei har så kan kjøra ut på veien, og der står det t det blir ordning på sakene.
Gi meg beskjed så ska eg setta dei 10 kjøretøya eg har til rådighet, og setta dei på E134. Lett viss mange andre og hadde jort detta.
Men eg syns det blir litt feil å sammenlikna detta med røykeloven, for eg må sei det at det e grett å konna gå ut å komma heim uten å lokta sure røyk….
18 kr literen hjelpe lite. Då bruke me bare mindre penger på nåke aent, for me må jo ha drivstoff på bilen for å komma oss frå a t b så d e sagt her. Grett nok når du bur 10 min gang eller sykkelavstand fra sentrum i ein by. men bu 1,5 time med bil utfor den byen så går det 2 bussar om dagen! NÅ MÅ DEI BEGYNNA Å TA T VET!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 9:55 pm
Det blir BRÅK om de RØRER bilen. Normenn kan ikke finne seg i hva som helst. Nå er det slutt på å finne seg i allskens dritt fra disse forbanna politikerne. Vi skal pine oss til døde uten at det har en dritt å si mens Kina bygger 8 nye kullkraftverk i uka. De snakker om flotte kollektivtiltak men det er jo bare piss. Hva med Kolsåsbanen f.eks …. den er lagt ned. Det var ikke penger. Trafikken går med buss. WTF!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:02 pm
Tenk på alle elevene rundt om i landet som går skole og kjører bil til skolen og som ikke har fast intekt, da er forsikring og bensin mye penger da.
i mitt tilfelle er jeg lærling og har ikke mulighet til å bruke kolektiv trafikk og jeg kjører 1 time får å komme meg til jobb.
ca 5500 utbetalt i måneden,
ca 2000kr bensin i måneden (nåværende pris.)
ca 1500kr forsikring.
ca 2000kr mat og annet.
med økt bensinpris får jeg store problemer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:11 pm
Synes det er hyklerisk av politikere å snakke om at vi vanligfolk må begynne å dusje kortere og betale skyhøye priser for bensin. Hvis noen ønsker å protestere blir de raskt slått ned, og kalt miljøsynder eller det som værre er.
Faktum er at jeg ikke har hørt et ord om alle gasskraftverkene som står ut til havs. Altså alle riggene i nordsjøen/norskehavet (utenom Troll). Hva blir gjort her? Ingenting. Så JEG orker ikke å dusje 5 min kortere før jeg ser at VÅRE folkevalgte tar skjeen i en annen hånd, og virkelig gjør noe annet enn verdiløs pjatt som fungerer på blåøyde kommunister.
MVH
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:28 pm
blir bensinen dyrere nå så blir den gratis for da gidder jeg ikke betale.. nesten billigere og få bot for og ikke ha betalt…
HEIA STATSKASSA!! hva med og ta bort engangs avgiften så folk får råd til nye og miljøvennelige biler ? nei stemmer det tjener ikke staten på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 10:55 pm
Helt enig folkens…
vi ska bare tvangsflytte disse politikerne til bjørnøya, for disse har vi ikke bruk for.Men Seriøst, når ble en politiker straffa for sine gjerninger ! vi trenger folk som ikke miste hode så snart de har bærga ræva innafor stortingstrappa og sikra seg plass.
Prøv å driv ei næring i detta lande, alle tar deg !
politikerne har gitt Samene bestemmelses rett på fast eiendom i nord norge. kan ikke bygge en dritt uten at Lappen e enig.
kor har lappen fått mandat til å sei nei. Politikerne mener at alle minjoritet ska ha særrettigheter. Ka Fan E det de holder på med.
Og nå Bensinprisene, detta blir å dræpe distriktene totalt, la det være sakt.Alle burde ha like rettigheter !
men det som skjer nå det e at eg som arbeidsmann betaler ræva av meg for en masse dritt som ikke har noe med velferd å gjøre eller LIKE rettigheter.
Avskaff sametinge,Særrettigheter, lik skatt til alle og legg lista høyt for krimminele.
Krimminele fra utlande som begår lovbrudd i detta lande Hiv vi LODDRETT ut, de er ikke ønsket her.
noen som har lest nyheter hallo.
Mye galt i detta lande…… huffa…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:03 pm
Jeg betaler gjerne 20kr/literen.
Men da skal jaggumeg engangsavgiften, omreg, vegavgift og bommer bort.
Samt at ALL bensinavgiften skal gå direkte til vegbygging og trafikksaker.
Samt at minstefradraget blir fjernet. Og avdragsatsen pr/km blir økt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:17 pm
Jeg skjønner ikke at nordmenn kan godta dette?!? Hadde dette skjedd i mitt land, i asia, så hadde folket gjort opprør på dagen. Alle er stille her og sier at det er dyrt, men ingen gjør noe med det! RART:-/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:23 pm
ok.jeg synnes det er så teiet at folk skal betale liksom 18 kr literen da.tror jeg ingen gider å kjøre bil..da bruke heller folk bussen eller beina..så jeg synnes benzin burde å være på 8 kroner.sån som den var før..men 18 da gidder jeg ikke å betale for det er bare tull synnes jeg..det er ikke så mange folk som har så mye råd til å betale benzin..så slutt med det..tulle deres.DA synnes jeg helelr dere burde å betale folk for benzinen hvis den skal opp på 18 kroner literen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:26 pm
jeg synnes det høres så teit ut.at benzin skal bli på 18 kroner literen..da kommer nåk folk til å ta bussen.og tenk på folk som ikke har så mye råd til å betale så mye.da kan helelr dere betale de
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:38 pm
“Hele bensinpris debatten har ikke en DRITT med miljø å gjøre for min del (og for resten av utkanten).”
Hva mener du med det? Tror du ikke det finnes noen sammenheng mellom pris og etterspørsel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:46 pm
Tror ikke jeg ville ha trukket røykeloven inni det her, men utenom det er jeg fullstendig enig!!
Som tex willer sier, så vil det nok ikke bli noe særlig mindre kjøring med bil fordi om bensinprisene går opp. Kanskje det vil bli litt forskjell i Oslo ny der kollektiv tilbudet er godt. Men andre steder, og for folk som har familie, vil det bare bli enda større utgifter til staten, som om vi ikke har nok med den bensinprisen vi har + veiavgift, avgifter på bil +++
Hadde gjort seg med en protest a la Frankrike utenfor stortinget ja!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:53 pm
Norge slipper ut 55 millioner tonn CO2 hvert år. Noe må gjøres for å redusere det tallet. Dyrere bensin er en glimrende måte å redusere energibruken på. bensinprisen sku gjerne vært enda høyere, gjerne 25 ,- per liter. Så lenge prisene på miljø-fientlig energi er lav (12 ,- er ikke mye med norske lønninger), vil ikke CO2 utslippene reduseres
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 19th 2007 at 11:55 pm
Det er umulig at de øker prisen så høg!!!!! Er de gale eller hva? Hvordan skal vi fylle tanker med så høg prisssssssss!!!!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:07 am
Dere høres ut som en gjeng med innsnevrede idioter!! Blinde og naive som dere er kan dere ikke se en utbedring av saken, men hopper rett på og svelger agnet rått!!!
En slik sak som dette vil jo selvfølgelig komme med kompensasjons ordninger for folk som kan dokumentere sitt bruksbehov for bil. Problemet og det som bør til livs er tankeløsheten til folk som har det så bra som oss her i Norge. Sånne som dere får vår moralske standard til å råtne på rot!!
Tviler sterkt på at dere gidder å ofre en tanke på om dere har mulighet for å ta kollektivt engang imellom…? Bruker selv mye kollektivt og bruker det først og fremst til distriktene. Er enig at kollektivtilbudet kan bli bedre, men trenger ikke bli usaklige av den grunn. Du kan jo for helvete kjøpe deg en sykkel! En racer-sykkel går mye fortere inn til Oslo i “morrarushet” enn å sitte og trøkke i et bilsete. Da får du litt trim også, og det er jo kanskje ikke dumt hvis vi ser på statestikker for fedme-relaterte sykdommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:14 am
jeg jobber innen bygge bransjen og må ha med mye utstyr i jobben. de fleste dagene i uken jobber jeg i oslo selv om firmaet ligger i drammen. og jeg selv bor der. hadde jeg hatt mulighet til å ta tog hadde jeg gjort det. men hvis jeg skal betale 18 kr for litern har jeg ikke råd til og jobbe… blir dette gjennomført blir det ikke noe jobbing på meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:16 am
Uffffff
synn ingen ting går ned her i landet, men opp penger penger er allt som står i hodene til det norske stortinget red vi ikke klarer oss med bedriften og oljen og ikke minst miljøet det er ikke her til lands det er mest fororensning!”!
flytter snart over grensa igjen!!
hilsen pendler eidskog oslo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:20 am
hva med og senke prisen litt SV opp opp vi må tenke fremtid sludder vi lever nå! heregud skal vi ikke få låv og leve mer her i dette landet!!!
MVH Pendler eidskog oslo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:23 am
Hei kjører til kongsvinger frå eidskog med bil og da skal jeg plutselig ikke ha råd til noe mer da!!! faen ta sv og arbeider partie stem fremskritt da kansje det sjer noe!! faen ta dere
mVH Kato
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:24 am
By folk tenker bare på hvordan DI har det.
Ex OSLO folk,di har mulighet til og velge buss eller trikk. Noe meste parten av norges befolkning ikke kan. Jeg bor så øde til at jeg må bruke bil nåt jeg skal på butikken til og med. Og må kjøre dagelig til jobb. Busstilbude er så dårlig at det er ikke noe alternativ.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:41 am
Går ikke engang buss hele året der jeg bor, ellers går skolebussen 2 ganger dagen til tider som ikke passer til noen ting. Nei det kan ikke være lett å være så dum. Kanskje vi kan bytte bosted og høre hva han sier da.
FORBANNA NULL!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:53 am
DEN DAGEN DET GÅR EN TERROR BOMBE AV PÅ STORTINGET SÅ SKAL EG JAMMEN HEISE FLAGGET OG TA MEG EI PILS.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:05 am
Jævli bra at du tar dette opp… jeg bor i utkanten av hartad å har ikke mulighet til å benytte meg av noe kollektiv-transport, her går det på de verste stedene buss til byen bare 3 ganger i uka! Å hva med resten av nord-norge, her distangsene er så store at dette er umulig for mange av oss! dette vedtake blir tatt over hode på oss uten å ta stilling til resten av norge..det er jo bare oslo det blir tatt stilling til her! å hvis de skal ta hensyn til milijøet så er det faktisk industrien som forurenser mest og det er bilistene som blir syndebukken! For faktumet er at det bilene forurenser reparerer faktisk oxonlaget selv! vi betaler ufattelige summer for å holde bilene våre på veien som det er..hvor ska dette ende? jeg blir så forbanna provosert! jeg har ikke rå til å ha bil hvis det skal bli så jævla vanskelig men jeg har jo heller ikke noe valg, jeg må jo komme meg imellom..jobb, barnehage,skole,butikk….osv! hva faen skal vi som blir stilt ovenfor det valget gjøre for å få endene til å møtes???? dette er svindyrt å vi har et vanvittig oljefond som ingen vil bruke av, det gir i allefall ikke meg noen mening! JEG BLIR SÅ FORTVILT….HVA MED BYGDENORGE??????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:19 am
Nok er nok. Er så trittlei disse syke politikerane som hiver seg på trendy innspill fra aktivista som er helt mongo i knollen og som ofte ikke har bidratt med eneste ærlig dagsverk for å bygge dette landet.
Håper det norske folk no er så møkka lei av syke innspill og overkjøring fra de styrende at vi om nødvendig kan mobilisere en hær av folk som no har fått nok, og tramper ned dørstokken inn til stortinget hvis de ikke tar til fornuft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:23 am
Må bare få si meg 200% enig i at bensinprisene må opp. Fordi: bilbruken må ned!!
Har dere fått med dere hvorfor bilbruken må ned?
Trodde vi hadde kommet lenger i 2007. vi skulle ikke behøve å diskutere hvorvidt det er nødvendig å gjøre noen drastiske grep med hensyn til utslipp av den gassen dere vet…
På dette tidspunkt burde vi diskutere hvordan vi kan sørge for at folk kan redusere sin bilbruk (utslipp av den gassen dere vet), men samtidig bli boende i utkantstrøk.
Hvordan folk i utkantstrøk kan redusere sin bilbruk, men fremdeles leve gode liv.
Hvorfor skriker dere ikke heller etter bedre kollektivforbindelser?
Fler
e pumpestasjoner med miljødiesel?
Flere butikker lokalt så dere kan sykle/gå?
Osv Osv Osv.
( Og folk i utkantstrøk bor jo billig da!!! Her jeg ble født er det nå omtrent 40 000/ kvadratmeter.Hvor mye betalte dere, landsens folk?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:28 am
Enig i det som blir sagt her om at vi ALDRI sier imot når vår kjære regjering setter i gang øksa, pengesuget, sparegrisen osv. osv. Vi finner oss i alt! De flotte statistikkene kan man bare le av, for hva sier de? Kun folks antatte meninger….
Men ang bensinpris på 18,- literen… Forslaget gikk ut på å få ned kostnadene ellers på bilkjøp og bilhold slik at flere kunne få seg nyere biler med lavere utslipp. Er faktisk litt positiv til tanken… OM det blir gjort rettferdig og uten tomme ord som det vanligvis er…
Nei *sukk* det som skjer, det skjer uansett hva det norske folk “mener”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:37 am
folk med vanlig inntekt betaler allerede 30 % i skatt, 25 % moms på alt de kjøper (blant annet 70%skatt på drivstoff), i tillegg til enorme avgifter om man vil kjøpe feks. en bil… (minst 50% av bilens reele verdi)
tilsammen betaler gjennomsnittsmannen
70 % i skatt og avgifter… DETTE ER SYKT !!! og nå vil de ha mer… Er enig
med innlegget der franske tendenser blir brukt som et alternativ… Før klikket det for folk når de måtte betale tiende…
nå syns vi det er greit å betale 70 % ????? hva er det som skjer med folk ???
Er nesten sånn at jeg ikke gidder å jobbe, da jeg får så lite selv… bedre å gå på dagpenger…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:49 am
Her må det brukes kraftuttrykk: Milde måne. Finnes det virkelig noen som mener at jeg skal betale 18 kroner litern for bensin?! Jeg tilhører som de andre som har skrevet inn, “grisegrendte strøk”, og jeg er frustrert over en bensinpris på 12 kroner. Stiger den til 18 kommer jeg til å gå bananas. Da er det jo så jævlig at jeg likesågodt kan legge meg hjemme å gå på trygd. Egenandelen for kjørefradrag økes vel også i samme slengen, så jeg går jo i minus for å komme meg på jobb. Nei dette er pølsevev fra ende til annen. Slike utspill må straffes med lovens strengeste straff.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:36 am
De som er rike, har biler som slipper ut mer co2 enn en vanlig bil, og det at bensinen koster 18 kr for dem spiller det ingen rolle, men vi som bruker bilen fordi vi har ingen andre løsninger blir hardest rammet.. Tror dere virkelig at de som har råd til å kjøpe biler for 2 mill og oppover bryr seg, når det er dem som er største miljøsyndere…???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:44 am
De vil så gjerne minske utslippene fra kjøretøy. Jeg regner med at de vet at alle menneskeskapte utslipp av CO2 i verden står for 2-4% av alle utslipp av CO2 (vulkaner etc har de andre prosentene) og av disse 2-4 prosentene er det 9% igjen som er fra kjøretøy, hvorfor i ALLE dager gjør de ikke heller noe med industri utslippene?? disse står for en mye høyere prosent andel. Hvis de virkelig vil hjelpe miljøet og ikke bare ha flere penger i kassa må de da for fank*n begynne å jobbe med å redusere utslipp som virkelig har noe med saken å gjøre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:54 am
Jeg er en gutt på 19 år, som bor på norges vest kyst…
jeg har hatt “lAPPEN” i snaue 3 mnd, og bruker selvfølgelig bilen mye. det har allerede blitt en del av hverdagen min, og ser at det skal bli utrolig vanskelig med 18 kr literen!!
jeg, og resten av kameratene mine bruker like masse bilen til viktige ærender, jobb, henting av småsøsken osv som familien hansen i huset next door, og vil da si: kjære politikere, grav opp hodene deres fra sanden, der er ikke her miljøet vil reddes!
ta dere en tur til kina,eller new yourk (på våres skattepenger selvfølgelig) og se dere litt rundt der…
tror ikke norge er den store stygge ulven..!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 5:58 am
faen skulle kun vert nede i oslo desse reglane gjaldt! sitter en mann høg i hatten og styrer heile landet og ikkje har greie på ka som skjer utafor oslo blir galen!! på tide og bytte ut alt som heiter politikera og få inn folk som bur utafor oslo! skal eg ta bussen heime? den går to ganger for dagen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 6:19 am
Få med helheten her: Øke drivstoffpris til 18 kr/l OG redusere engangsavgiften på biler. Nettoen for folk flest skal da bli 0.
Avstand fra jobben er et valg. Du kan, som meg, velge å flytte TIL jobben og ikke klage/syte fordi drømmejobben er langt unna der du bor nå.
Og bare for å ha sagt det: Røykeloven er sannsynligvis det beste som har skjedd i Norge (lovmessig) de siste 15 årene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 6:32 am
Politikerne i oslo kan selv flytte ut til bygdeNorge og se hvor nødvendig bilen er! Jeg blir så irritert! Jeg kjører 12 mil hver eneste dag, har ingen tilgang til buss, så skal jeg betale 18 kr per liter må jeg bare si opp jobben..
Gir snart opp dette landet!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 7:14 am
Leste et sted at en ku forurenser like mye som tre biler……..
Det er hele tiden snakk om disse meningsmålingene om alt som berører menigmann i hverdagen. Jeg har aldri noensinne blitt spurt, heller ikke noen jeg kjenner. Aldri. Noensinne. Vi får opplyst noen prosenttall, men for alt vi veit kan det være ti mennesker som er spurt. Skal dette gjenspeile det norske folks holdninger og meninger? Bullshit!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 7:52 am
Så jævlig idiotisk. Kjører nesten 12 mil hver dag, ikke fordi jeg har lyst, men må. Stiger bensinprisen så må jeg vurdere å slutte jobben.
Sikkert minst like mange som må finne seg ny jobb pga. bensinprisen som folk som må finne seg ny jobb pga. at en bedrift blir lagt ned. Nei, burde finnes et annet alternativ, dyrt nok å eie bil i Norge fra før. Vurderer å rømme landet også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:32 am
Slike uttaleser er det kunn bypolitikere som er dumme nok til å komme med.
hadde prisen komt opp i 18kr literen så hadde det vert bare sossen og storpolitikere med privatsjåjør som kunne brukt bil.
taxiprisen hadde gått i veret for at selskapa skulle kompensert for bensinprisen og folk hadde blit sure for det og mangen hadde mista jobben der og.
for ikkje å snakke om transport og budfirma som mangen er avhengig av.
sjøl bur eg på ein plass der buss går tre ganger om dagen forbi komunesenteret og da kan ein tenke seg sjøl kor håplaust det er å ikkje kunne bruke bil!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:36 am
Steinar Lem er norges dummeste man. Det å komme med slike uttalelser viser bare hvor dum det går ann å bli når en er med i fremtiden i dine hender. Hadde ikke staten hatt vi bilister i utkant Norge så hadde eldreomsorg og sykehus hatt enda mindre å rutte med. Vi bilister betaler 3 til 4 ganger mere inn i statkassen en staten gir tilbake på utbedring av vei og andre relaterte ting. Nå er det på tide at vi som driver Norge tar makten tilbake og får disse blårussene ut av styre og stell. La fornuften seire og ikke 0 visjoner om både det ene og andre. Nå er det nokk!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:39 am
Da har jeg ikke råd til å gå på jobb.
Tar gjerne ledighets trygd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:43 am
Bare til informasjon. Det er greit det hvis jeg skal bruke 2 timer hver vei på job kontra 45 min som idag…
Du hadde sikkert synest det var ok du også….
4 timer til fra jobb per dag…
Blir ca. 20 timer per uke det…. Men som en god nordmann skal jeg vel dra nisselua godt nedover ørene og si “Ave bypolitiker”? HÆ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:46 am
Godt poeng!
I USA (dere vet det vestelige landet vi liker å sammenligne oss med) koster en gallon 3,79 liter ca. 13-14 kroner dvs. 3,50 per liter…
Men det er jo klart at vi bør betale 18 kroner for å finansiere de “stakkers” amerikanerne slik at de kan få bensin billig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:47 am
Vi har da hatt miljøavgifter i årevis: og hva skjer. Nesten ingenting blir brukt til det det skal. Så i praktis betaler samme avgiften 2 ganger og kanskje mere til nå som staten kommer med “tiltak” for å redde miljøet. Men hvorfor betale veiavgift osv i åresvis, si meg folkens har vi fått så mye bedre veier i det siste? (og hvor mye slippes ikke ut pga det?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:47 am
Ja ha-ha-ha særlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:49 am
Det er hekt klart et alternativ
Men har regjeringen gjordt noe for at vi skal velge dette….
Nei…….
B
ilparken vår blir eldre og eldre (nå vrakes en bil gjennomsnittelig når den er 19 år)…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:51 am
Hei!
Til alle dere som tror at vi i Oslo synes at det er greit å betale 18 kr literen for bensin. FEIL!!!!!!!!!!!!
Hvis jeg skulle slutte å bruke bilen for å komme på jobb og å levere barn på skolen og barnehage ville jeg ha brukt 1,5 timer mer en det som jeg gjør i dag. Jeg har riktig nok et kollektivtilbud som kanskje kunne ha fungert, men jeg ville ha brukt tett oppunder 2,5 time for å få levert barna og å komme meg på jobb, noe jeg bruker under 1 time på i dag.
I tillegg vil jeg si til alle politikere som kjemper så hart for at vi skal bruke miljøvenlige biler og drivstoff.
Sett ned avgiftene på bilene så vi som ikke tjener over 300 000 kr i året har mulighet til og få kjøpt oss en ny bil og ikke bare en ny gammel bil som er like forurensende.
Drivstoffet begynner det vel å hjelpe med men, det er langt igjen til det er mulig for utenbysfolk å få tak i dette like lett som bensin og diesel i dag.
Det er synd at bare de med mye penger kan ha råd til å kjøpe biler som er miljøvennlige.
Vi “vanlige” innbyggerene i Norge som ikke har trikken rett utenfor døren, sliter med å være miljøvenlige nå det gjelder bruk av bil. Vi vil gjerne, men da må miljøvennlige biler bli billigere. Og hva med bussene? Jeg vil ikke engang si hva jeg mener om de. Men det var veldig deilig i Oslo sentrum da det var buss-steik for noen år siden.
Sett ned avgiftene på nye miljøvenlige biler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:56 am
Jeg har 2 stk. En 1.6 liter mitsu carisma (0,6 L/mil) og en 1.8 liter Nissan Primera (0,8 L/mil). Måtte ha en litt større bil for å dra campingvogna.
Jeg og kona bruker hver vår til jobb…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 8:59 am
“Bare til informasjon. Det er greit det hvis jeg skal bruke 2 timer hver vei på job kontra 45 min som idag…
Du hadde sikkert synest det var ok du også….
4 timer til fra jobb per dag…
Blir ca. 20 timer per uke det…. Men som en god nordmann skal jeg vel dra nisselua godt nedover ørene og si “Ave bypolitiker”? HÆ? ”
Kanskje du burde prøve å lese det jeg skrev? Kan ikke se at et eneste av forslagene mine skulle føre til dette.
Det dere mener når dere sier at dere “ikke har noe valg” er at dere ikke har noe valg som er like lettvint som å kjøre bil som før.
Jaja, når prisen når 18kr så skjønner dere vel kanskje poenget dere også. Det er synd at dette er eneste virkemiddelet som når gjennom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:16 am
Skal vi gå gjennom forslagene dine:
1. Flytt
- Jada, riv opp familien og selg huset som du har brukt 5 år på å få istand og flytt til oslo… Unger på 13,13,9 synest sikkert det er helt topp å forlate vennene sine
2. Let etter ny jobb nærmere hjemmet
- Har aldri sett at de har lyst ut en stilling
som programmerer i min lokalavis… Men kan sikkert omskolere meg
3. Kjøp deg en El-bil
- El-bil? ha-ha-ha som går 13 Mil per dag. Får vel skaffe 2-3 batteriladere på veien samt en på jobben… For ikke å snakke om toppfarten…
4. Kjør til kollektiv tilbudet istedenfor å kjøre hele veien
Der har du det med 2 timer hver vei…
5. Slå deg sammen med noen i nabolaget så dere deler utgiftene til bensin.
Ingen i nabolaget som det passer å sitte på med dessverre…
Noe mer du lurte på???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:34 am
nå er jeg dritt lei det tulle 18 kr liter
la oss knulle dem nå vi alle må stå sammen å ta taki i de idiotene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:36 am
jeg kjenner en som provoserer frem en oppsigelse og krever arbeidsledighetstrygd hvis regjeringa skal oppføre seg sånn… selger bilen og lever lenge på penger helt til de setter ned bensinprisen igjen, så kanskje jeg skal vurdere å jobbe igjen… for øyeblikket jobber jeg over en time, med bil, hjemmefra, det finnes ikke kollektivforbindelse overhodet, dvs, den går 0 ganger i året… hva gjør jeg da? skal jeg gå 10 mil hver vei da? idiotforslag… høyere bensinpris hjelper på miljøutslippene, fordi folk blir tvunget til å slutte i jobbene sine og ikke lenger kjøre den lange veien, ikke fordi folk “velger” å bruke kollektivforbindelse istedet, det finnes ikke for fem øre andre steder enn i oslo. SL bussene går hele tida inn og ut av oslo, MEN ALLE SKAL IKKE DIT! DET MÅ DERE SKJØNNE!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:43 am
Det beste er å stemme ut politikkere som opptrer som samfundsfiender. disse er SV og tildels AP.
Jeg har en gammel bil, og vil ikke ha ny.
(Det koster jo Co2 å lage ny også.)
Bensinprisen bør være under 10 Kr/pr liter.
Jeg kan jo altids slutte å jobbe hvis jeg får trygd. Jeg bor på bygda og det er 2.3 mil til jobben. Ingen jobber i nærheten av der jeg bor. Kanskje jeg kan være oppsynsman for staten? og raportere når vår og vinter kommer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:52 am
Jeg bor i Oslo og jeg kjører lykkelig min bil til jobben hver dag. Jeg har 12-13 km til jobben og bruker ca 15 min med bil. Kollektivt tar nesten 1 time (!!!) med først trikk, buss og bytte til ny buss. Ikke rart det tar tid. Så skal jeg bruke 1.5t*5 = 7.5t ekstra i uken på reise. Ikke tale om. Helt fjernt.
Som en sidekommentar: Snakket akkurat med en kamerat som er ingeniør innen energiteknikk og som har jobbet mot Kina. De bygger etpar ny kraftverk per DAG. Stort sett kull alt sammen. Så….at vi sparer noen promille her i Norge, ja dette redder verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 9:56 am
Jeg er SÅ enig!
18,- kr. literen? Meningsløst!!!
Nå må det norske folk snart mobilisere seg,- (vi som bor utenfor byene)mot den skjeve politikken i dette landet. Vi får danne et eget parti som tar rotta på det som er i dag! Overbevist om at det er mulig!
De som bor og jobber i storbyene kan pålegges å kjøre kollektivt? Vi som faktisk er avhengig av bilen kan få subsidierte priser. Max kr. 8,- pr.liter!
Nå er det vel på tide å “hjelpe” oss selv, og ikke alle andre.
Politikere i dag er mer opptatt av eget skinn, og ikke minst det å rakke ned på motstandere. Drit i hva andre partier sa for 5-10 år siden. Ta grep å få gjort noe med problemene NÅ. Det tar jo votter og vinter før det skjer noe. Det er rett og slett for mange som mener for mye om ting!!
Noe av pengene vi har på “bok” bør brukes nå, eller så må neste generasjon rett opp det vi ikke gjør i dag. Alt forfaller! Det er faktisk mulig å spare seg til fant!
Alt skal i tillegg gjøres på den rimeligste måten. Det er også farlig, fordi da må det renoveres raskere.
18,- kr. literen! Fy f….!!!
Jeg er så driiit lei norske politikere!!
Ha en god dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:02 am
Jeg mener også at dette er litt vel høyt, men av ren interesse; 3000 mil i året med et forbruk på litt under en mil på literen (antar du kjører) fordelt på 11 måneder (antar du har ferie du også) gir for deg et økt månedsforbruk i forhold til dagens pris på godt under 2000kr..
Må du virkelig si opp jobben din for det? Synes du ikke det er litt hysterisk? En seriøs debatt, ja takk, men du hjelper ingen ved å gaule ulv på den måten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:03 am
Jeg synes hele diskusjonen rundt bensinpriser er snudd helt på hodet. Vist staten ønsker en reduksjon i bilbruk er det etter min mening nytteløst å angripe bileierne med priser på 18 kroner literen. Staten sitter jo selv på løsningen…. kollektiv transport !! Det som derimot er problemet med denne formen for transport, er at den er så dyr at det står seg ikke å bruke den. Selv bor jeg i Holmestrand og jobber i Drammen. For meg er det dyrere å ta kollektiv transport enn å kjøre bil alene hver dag. Men i steden for å sette ned prisen på kollektiv transporten setter de heller opp prisene på bensin. Saken er den at kollektiv transport er priset ut av markedet. Eks: vi er en familie på 4. Om vi skal ta en tur til Oslo vil utgiftene bare på kollektivtransport ligge på kr.1085,-. Prisen for en slik reise for en familie burde ligge på kr.200,-. Da ville jeg ikke en gang vurdere bilen.Jeg vet jeg har mange med meg på denne tanken. Derfor kjære stat !! Sett ned prisene på kollektivtransport så vil dere løse mye av problemene. Men jeg mistenker dere for at inntektene på avgifter frister mer enn utgifter til billig kollektiv transport. Gjør noe med dette !!! Ikke sett opp prisene på bensin !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:57 am
hadde klart 20-25 kr literen uten noe særlige problemer, men jeg og de aller fleste andre hadde kjørt like mye som før, nesten uansett pris fordi vi ikke har valgmuligheter. eller tar oss råd til det. kanskje 2-3% hadde kjørt mindre fordi de har andre valgmuligheter. eller har helt sprengt økonomi. vi kjører da ikke bil for morro skyld. høy bensinpris kun i norge redder ikke miljøet nevneverdig. sansynligvis hadde en snittøkning på alderen på bilparken med en 5-6 år gjort mer for miljøet, kanskje mange færre trafikkskadde også? mange sier at de kommer til å gjøre opprør eller bli hjemme på trygd hvis det skjer men alle vet at det ikke skjer.. hvis det hadde blitt kompansert med fjerning av reg. avgift,årsavgift,bomringer og en senkning av nybilavgift med 5% i året ned til bortimot null så vi får trygge miljøvennlige biler så hadde en høy bensinpris hvert greit for min del. 10-15% mindre bilkjøring på 18 kr literen er bare tull. toppen 2-3% inntil kollektivtransporten er blitt LANGT bedre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:58 am
110% HELT ENIG!
Staten tar og staten tar….
Det derre påskuddet med miljøavgift er oppbrukt for lengst…
En avgift er en innbetaling til staten som kan bli brukt til hva som helst. BASTA!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:59 am
Du er sannelig heldig. 2 ganger om dagen!!
Hos meg går den 1 gang om dagen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:13 am
Sounds great – but only if the government at the same time increase the public tranport dramatically and reduce the prices! If not, then the government just want to milk us people again.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:18 am
#26 “En annen mulighet er å bytte til en bil som ikke går på bensin, eks. etanol eller biodiesel. Må da være mulig å tanke slikt i Oslo?”
NEI! I Oslo vet jeg om en bensinstasjon som tilbyr dette. Statoil Storo. Hvordan det da står til i resten av landet tør jeg ikke gjette på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:22 am
18 kr/l er altfor dyrt! Greit at vi lever i et land der mange folk har såpass god råd at de ikke legger merker til forskjellen på 11 kr/ og 18 kr/l, men for oss som ikke har så god råd, men likevel er veldig avhengig av bil der vi bor, så blir dette for dyrt! Hva i alle dager er vitsen med å øke bensinprisene? Det mest fornuftige hadde vært å sette dem ned. Også har vi jo de miljøfolka som mener at det blir mindre kjøring dersom det blir dyrere priser – folk kommer til å kjøre mindre med andre ord.. Men det stemmer virkelig ikke!!! Man blir ikke mindre avhengig av bil om bensinen blir dyrere. Og en annen ting de sier er at vi skal bruke mer kollektivtrafikk. Men der tenker de ikke på de som bor i FINNMARK! Der er det jo ikke mye kollektivtrafikk, bare en buss per by…
Nei, ikke øk bensinprisene!!!!!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:33 am
At det liksom er en så stor andel av folket som 40% som vil ha en bensinpris på 18 kroner literen er FULLSTENDIG uforståelig for meg.
Ikke en eneste en jeg har snakka med om dette har sagt seg villig til å betale en så høy pris.
Jeg er fra et sted der det ikke går buss.
Det er rett og slett et helt tåpelig busstilbud! Greit nok så kommer jeg meg på jobb med buss, men jeg kommer et par timer for seint. Og det å komme seg hjem med buss er bare til å glemme, med tanke på at den ENESTE bussen som går tilbake går over en time før jeg er ferdig på jobb! De kan rett og slett gi en blank f#¤% i å øke bensinprisen før de har laget et skikkelig busstilbud!
Tidligere når jeg jobba helkontinuerlig 6-skift var det absolutt ingen valg utenom å kjøre. Og med en bensinpris på 18 kroner literen da, så hadde jeg sittet med valget mellom å parkere bilen på parkeringsplassen på jobben og bo i den, eller slå opp et telt utafor lokalet.
Jeg og mange andre er AVHENGIGE av bil for å komme oss på jobb og til andre viktig ting, og dersom de setter opp bensinprisen til 18 kroner literen må jeg velge enten mellom å flytta(noe som IKKE er et alternativ for tiden) eller å slutte i jobben og heller havne på sosialen(noe som heller IKKE er et alternativ).
Den dagen de setter opp bensinprisen til 18 kroner literen skal jeg gå til personlig anskaffelse av oljeplattform og raffineri, lage egen bensin og selge den til 10 kroner literen til alle som vil ha!
Og da gir jeg en blank f&%# i statens avgifter og reguleringer!
Bare fordi de blautfeite, smådvaske politikerne tjener godt nok og får bensinen betalt av staten så betyr ikke det at alle andre får det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:05 pm
Den samme oppfatning har jeg!
Tipper at hele greia er et media jippo!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:34 pm
Argumentene om at bosted er frivillig og at man bare kan flytte, eller få seg en annen jobb etc, er meningsløse. Argumentene om å “bare” ta kollektivtransport i stedet for bilen, er enda litt verre – i alle fall for oss som bor i distriktsNorge.
Flytting medfører to ting: Du må flytte til et pressområde( det er alltid det, selv i bygdesentra) og landsbygda avfolkes. Vi har hatt en periode da mange flyttet TIL landsbygda, både av rene bomiljøgrunner eller fordi de skapte sine egne arbeidsplasser der.
Dette har imidlertid betydd økt bilbruk, fordi det rett og slett ikke er praktisk mulig å opprette et kollektivtilbud som er tett nok til å erstatte bilen i distriktene.
Enkelt sagt, så vil det bli uhyre vanskelig for relativt lavtlønte eller pensjonister, dersom bensinprisen skal opp på et slikt nivå. Eksempelvis har jeg selv fem kilometer til “nærbutikken”, som risikerer p bli nedlagt, og tretten til nærmeste tettsted med post, lege etc. Til jobben hadde jeg førti kilometer å kjøre, før jeg begynte for meg selv. De som snakker så varmt for sykkelen, burde huske at det finnes en vinter i dette landet…
En undersøkelse som sier at et visst utvalg av befolkningen heller vil godta 18kr/liter, heller enn å legge ned et aluminiumsverk, er pølsevev fordi selve problemstillingen er uaktuell.
Norge er et laaangt land med en liten befolkning, og politikerne vet utmerket godt at uten bilen stopper Norge. Dermed er selve ideen med å jekke opp bensinprisen, ingenting annet enn ideen om å sope inn penger til statskassen. At man ikke ser bivirkningene, er vel helst fordi verden ser svært mye annerledes ut fra et skrivebord i Oslo enn fra et hus i en avsides bygd.
Jeg har ikke annet råd å gi enn å gi de rødgrønne en alvorlig støkk nå i kommunevalget, som et varsel om hva som kan – eller trolig vil – skje om to år.
De har kommet med for mye som tyder på dårlig impulskontroll nå, på for kort tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 12:43 pm
til alle dere som klager over høye avgifter og regjeringen, husk dette når dere avgir stemme i 2009. PS: er enig, dette er blitt altfor dyrt spesielt når noen ikke har rimelige alternativer. I 2009 kan dere få en slutt på det, men IKKE glem dette nå, når Stoltenberg og Halvorsen avgir nye løfter. Kristin sa noe om å gå av viss hun ikke fikk barnehagene på plass i 2007, dette har hun visst “glemt”. Leste i VG i går at mange barnehager må stenges pga for dårlig bygg- og forarbeid. “DETTE LOVER JO BRA.” Og forresten bare lurer på en ting: hvor ble det av den skolematen? Betale avgifter skal vi, men hva med løftene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:05 pm
“3. Kjøp deg en El-bil
- El-bil? ha-ha-ha som går 13 Mil per dag. Får vel skaffe 2-3 batteriladere på veien samt en på jobben… For ikke å snakke om toppfarten… ”
Bare forsett å fortell deg selv dette du. Det er ikke jeg som må betale 18kr literen for bensin.
Dere kan se på det slik: Hvis dere reduserer forbruket deres nå så slipper dere kanskje 18kr literen senere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:38 pm
Gudbedre få den mannen VEKK fra all politikk!
Han e så dum at æ skjemmes på han å hans families vegne.
Æ bor i Finnmark, i vadsø, å det e vel ikke så mange steder i norge som e mer distrikt enn det.
Her opp e det faktisk ingen tog, det går buss en gang hvert jubelår ( bare når småungan skal til å fra skole, pluss nån bussa til nabokommuner etc) da e det faktisk ikke så jævla enkelt å “bare ta bussen eller toget når man skal noen steder”. For å kunne besøke familien min som bor i en anna kommune her oppe MÅ vi kjøre, enda bilen våres e så gammel at til å med det e uforsvarlig, men vi har ikke råd til å ta hurtigruta eller fly over fjorden.
Om det finnes EN politiker med vett i skallen med nok gjennomslagskraft; Senk bilprisa å bensinprisa eller GI OSS BEDRE TILBUD FOR F*EN!!!!!! Hadde ting vært likedann i Oslo i dag, som dem e her oppe hadde det blitt et Ramaskrik av dimensjona, men æ e ikke overraska om ingenting endres. Vi e jo ikke så viktig her oppe som folk i Oslo, det e ikke så nøye om vi dør i ulykka pga. elendige veia eller gamle bila. Olsofolket må jo heller ha en splitter ny opera til latterlig mange milliona som æ trur ikke mange av oslos befolkning komme til å bruke jevnlig. Hardt å være søring jah…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 1:49 pm
Fy faen for noen jævla idiota dem på stortinget er, det derre statistikkdritten de går etter e jo nåkka innhabil skit som de selv har funnet på for att dæm trur att folk godtar alt her i det her nisselandet. Ligge å presse avgifta etter avgifta.Trur dokker steinidiotiske politikera att dokker klare å redde verden fra klimagasser ved att kun noen jævla stakkars bilister slutter å kjøre bil.Fy faen kor naiv å tullat e det mulig for en nøttehjerne å bli. Dokker e jo en hel gjeng me innkompetente tullinga uten en jævla dritt i kompetanse og utdannlese. Åsså skal dokker styre ett heltt land, hadde dokker kommet til ett anna land å regjert så har det vært skuddpremie på hele bunten. NEI få inn nomale folk me kunnskapa å vett inn på det stortinget før det går rett til helvette!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:03 pm
Disse SV og AP politikerne samt andre miljøforkjempere vil gjerne støvsuge lommeboka til vanlige folk. Snart er det bare lommerusket igjen.18 kr literen, ja bare legg ned hele Norge, tror disse miljøtullingene at turistene kommer til Norge med dobbel bensinpris? AP klanen samt Langeland og hele SV synes bilen + drivstoffet bør koste mye mere. helst dobbelt. Kanskje de vil forby kjøretøyene? Hva med folk i distriktene? flere har deltidsarbeid til ukurante tider, som gjør at man er avhengig av bilen. Snart skal man ikke eie noe i landet?og man skal betale avlat, som i middelalderen, for forurensningen med klimakvoter. Hele stortinget og regjeringen har kun et mål, hvordan ta alle pengene fra folk? de tar idag ca 80 % av lønna vår! Hva blir det neste? At de gir oss rekvisisjoner på mat og klær? bensinkuponger? En fra NHO, Finn Bergesen mente at vi burde betale dobbelt for strøm og drivstoff og flyreiser. Det er mange idioter som går løs i landet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:11 pm
Jeg kan love deg at dette skal ihvertfall ikke jeg glemme. Når vi kommer til neste stortingsvalg så skal jeg sette opp en liste på bloggen min! Og oppfordre alle andre til å gjøre det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:13 pm
Herregud å dum går det an å bli????
Tror du vi vil stemme på en regjering som står for dette????
Og med auropas dyreste bensin allerede så hvorfor skal vi betale mer??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:15 pm
Jeg har et forslag:
La de som vil få lov å betale 18 Kr/Literen, og la oss andre få værra i fred..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 2:16 pm
Det denne mr. Lem åpenbart ikke har forstått er at bensinprisen er i stor grad avhengig av oljeprisen. Prisen på en tønne olje er lik den noen er villig til å betale for den INTERNASJONALT. Dermed vil lavere bensinforbruk i ett land bety billigere olje, og dermed lavere priser og økt bensinforbruk et annet sted – all den tid bensinavgiften ikke heves %-messig likt over hele verden. Så resultatet blir 0 reduksjon i klimagasser!! Men selvfølgelig skinnende og klingende mynt i statskassa, og statsledere som kan slå seg på brystet og si at vi er “co2-nøytrale”… for noe forbanna tøys!
Du skal ikke langt utenfor Norge før du forstår hvilket molbo-land vi bor i. Politikerne våre er navlebeskuende, arrogante, bedrevitende, paranoide, hjernevaskede… listen er lang. Vi er rett og slett noen skikkelige nisser sett med omverdenens øyne. Og ja – vi ER den siste sovjetstat!
Forøvrig har jeg aldri hørt noen andre enn politikere, “forskere” og annet offentlig utskudd (som feks. mr. Lem) si seg villige til å betale 18kr. literen for bensin. Å late til å gi inntrykk av at “folk flest” er enig, er i beste fall svindel, propaganda og forsøk på hjernevasking!!!
Virkeligheten er relativ, og de fleste nordmenns referansepunkter er desverre gjort av det propaganda-mediene feilaktig lærer oss å tro! “Klimakampen” gir meg gyselige assosiasjoner til fascime… På 30/40-tallet var det vitenskapelig bevist, og av allmenn oppfatning, at bla. svarte var mindre intelligente fordi de hadde andre hodeformer el.l. Så mye for vitenskapen, og til he***** med propaganda-journalistikken!
Gjør Norge en tjeneste og stem vekk den rød-grønne regjeringen ved neste stortingsvalg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:04 pm
dette er det dummeste jeg har hørt. jeg har ikke sertifikatet og det gjør det vanskelig nok å få jobb… Ikke nok med det. De jobbene jeg har fått tilbudt har jeg et stort problem med å takke ja til pga at det ikke er kollektiv transport som går når jeg trenger det!
har ellers og store vansker med å komme meg dit jeg vil og må pga den idiotiske såkalte kollektivtransporten.
at folk i oslo sentrum er fornøyd med med det kollektive har ikke noe å si for oss andre steder i landet. jeg bor ca 30 min utenfor bergen, dette er tidsberegning med bil, med buss tar det opp i mot 1- 1 1/2 time… dette er for gale!
Jeg er avhengig av bil, pga av den dårlige buss forbinnelsen, sertifikate er ikke kommet hus pga dysleksi og ufattelig dårlig forståelse fra biltilsynets side!
hele dette landet kommer snart til å gå under. ikke pga at folk bruker bil til og fra jobb men at de som sitter å bestemmer hva vi skal og ikke skal, tar avgjørelser uten å undersøke hva folk egentlig har behov for.
Christer Hamre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:10 pm
“Herregud å dum går det an å bli????
Tror du vi vil stemme på en regjering som står for dette????
Og med auropas dyreste bensin allerede så hvorfor skal vi betale mer??”
Fordi dere allerede bruker for mye. Prisøkningen er et virkemiddel for å få folk til å forurense mindre. Det må høy prisøkning til for at folk skal redusere forbruket sitt for de fleste har god råd her nå om dagen.
Hvis dere hadde vært litt mindre egoistiske og redusert forbruket deres selv så hadde det ikke vært nødvendig med prisøkning.
“Du skal ikke langt utenfor Norge før du forstår hvilket molbo-land vi bor i. Politikerne våre er navlebeskuende, arrogante, bedrevitende, paranoide, hjernevaskede… listen er lang. Vi er rett og slett noen skikkelige nisser sett med omverdenens øyne. Og ja – vi ER den siste sovjetstat!”
Verdens beste land å bo i 6 år på rad. Det er ikke noe de finner på her i landet. Søk litt på nettet. Dere er noen bortskjemte, egoistiske sytepaver som aldri blir fornøyd. Men det er bare å flytte, så blir landet enda bedre å bo i.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:18 pm
dette er det dummeste jeg har hørt.
Jeg har ikke sertefikatet og derfor er det vanskelig for meg å få noe jobb. Ikke nok med det, de jobbene jeg har fått tilbudt har jeg ikke kunne takket ja til pga det ikke er kollektiv transport som kan frakte meg til arbeidsplassen.
At folk i oslo sentrum kanskje er fornøyd med det kollektive betyr ikke at resten av norge er det!
Jeg er avhengig av bil for å komme meg til ting jeg vil og må, pga at der ikke er kollektiv transport som går når jeg trenger det.
jeg bor ca 30 min vest for bergen… dette er beregning med BIL. Med buss tar det opp i mot 90min.
Den såkalte kollektivtransporten fungerer ikke sånn som de øverste tror. De som sitter å bestemmer hva vi i norge skal få lov til og ikke få lov til tar avgjørelser uten å finne ut hva som er det beste for folk flest.
Jeg har ikke fått sertifikatet i hus pga dysleksi, og det vet jeg er problem for mange her i norge, men når biltilsynet ikke har forståelse for dette blir teorien et problem for meg. Norge kommer snart til å gå under, IKKE pga at folk bruker bil til og fra jobb fordi de ikke har andre valg men for at de som tar avgørelser ikke tar hensyn til ALLE men bare en LITEN del av befolkningen.
Ja oslo er den største byen men det hjelper ikke oss i andre deler av landet!
Christer Hamre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:41 pm
La meg spørre deg bedreviter om en ting:
Argumentet ditt er akkurat det samme som er brukt for alkohol. Jo høyre pris jo mindre forbruk…
Synest du det har funka veldig fint eller?
Da kan jeg opplyse deg om at det har aldri vært drukket mer enn i dag…
I tillegg er det faktisk sånn at vi IKKE har reelle alternativer til bensin/diesel per dags dato… Vi MÅ kjøre bil for å komme på jobb…
Og da blir det temmelig urettferdig for de som bor utenfor byene med det rævva kollektivtilbudet som finnes…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 3:51 pm
“Synest du det har funka veldig fint eller?
Da kan jeg opplyse deg om at det har aldri vært drukket mer enn i dag…
I tillegg er det faktisk sånn at vi IKKE har reelle alternativer til bensin/diesel per dags dato… Vi MÅ kjøre bil for å komme på jobb… ”
Jeg tror det ville blitt drukket enda mer dersom det var billigere. Grunnen til at det aldri har vært drukket mer enn idag har kanskje noe med tilgjengelighet og det faktum at folk har mye bedre råd å gjøre. Men jeg er enig i at prisøkning ikke er det beste her. Bedre tilbud til misbrukere og noen holdningskampanjer hadde kanskje vært bedre.
El-bil er et veldig bra alternativ. Spesielt om du har opp imot en time til jobb og enda bedre dersom du i tillegg må gjennom en bompengering eller to (Sparer enda mer penger). Er som regel ikke noe problem å lade mens du er på jobb. En toppfart på 90 km/t er mer enn fartsgrensen er i hele landet.
Du MÅ ikke kjøre bil for å komme på jobb. Det er det letteste for deg og det er alt du bryr deg om.
Det er fritt fram for å foreslå andre metoder å redusere bensinforbruket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 4:33 pm
Jeg kan heller ikke forestille meg at man kjører 30 000km i året frivillig.
18kr i bensinpris tror jeg ikke hjelper på miljøet. Det er bedre å ha råd til å investere i nye biler med lavere drivstoffbruk, en teknologi som stadig er under utvikling.
Personlig vet jeg om en 2 liters dieselmotor i ny bil… bruker 0,6 liter på mila. Kontra en 8-9 år gammel bensinbil med 1,3 liter bruker 0,7-8 liter på samme strekka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 6:07 pm
Faen for en jævla gjeng med evneveike sutrekopper!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 6:22 pm
Til orientering: Fartsgrensen en 100 km/t på motorvei klasse 1, men har du kjørt litt vet du at trafikken flyter i 110-120 km/t.
Siden du er inne på det med el-bil: el-biler er de mest usikre mhp. trafikksikkerhet av de nye bilene som produseres.
Med den rekkevidden en el-bil har vil jeg i tillegg få stre problem om jeg skulle på et kundebesøk i arbeidstiden eller om jeg ikke hadde fulladet batteri før jeg dro på jobb.
Les mer om el-bil her: http://no.wikipedia.o...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:14 pm
Helt enig!
Og når staten sier at vi skal bruke mindre bensin, men har ikke i det hele tatt lagt til rette for at vi faktisk skal det så blir hele greia en vits!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:20 pm
dette er et politikertriks……
Stol
tenberg: du, kan du ringe vg for meg…….jeg trenger en såkallt undersøkelse (he,he,)
be dem spørre alle de ser – hvor langt kan de strekke seg angående bensinpriser……..
Stol
tenberg : Fint….. kan du ringe opp Halvorsen for meg……
“jens her. du kristin – du regne meg 18 kroner for bensinen neste år…….
alt er avgifter ja, kristin…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:52 pm
Økonomiargumentet holder ikke. Uansett. Økonomisk kommer de fleste ut av en pris på 18 kroner. Selvsagt må man kjøre mindre. Men vi klarte oss for 10 år siden. Da var bensinen mye dyrere, i realverdi selvsagt. Men det får en substitusjonseffekt, forbruket må dempes av andre goder. Og det har ikke nordmenn vondt av. Skrevet mer om dette på min egen blogg.
http://www.vgb.no/app...
Miljøargumentet derimot. Det virker som at bensinprisene er blitt det viktigste i kampen for miljøet. En flytur slippet ut mer Co2 enn ett år med bilkjøring. Og det mange ikke vet er at det er mer forurensende å produsere strøm til miljøvennlige biler som hybrid- og elbiler. Og målet med en pris på 18 kroner er at vi skal ha intensiver til å gå over til hybrid- og elbiler. Altså mer miljøfiendlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 10:59 pm
#111
Forsrtår at du har en god forståelse for hvordan samfunnet vårt fungerer. Drevet mye med politikk eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:05 pm
Nye Think (el-bil) har en rekkevidde på 180km, og en toppfart som holder følge med alle fartsgrenser i Norge. Og hvis dette ikke holder som et alternativ, finnes det el-biler som har en rekkevidde på nesten 500km, og toppfart på over 200.. “Litt” dyrere selfølgelig, men ca gratis i drift. De fleste Ford-forhandlere i Norge, kan skaffe deg en Think. De er forresten supre å kjøre, spesilet i by-trafikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 7:40 am
“Verdens beste land å bo i 6 år på rad. Det er ikke noe de finner på her i landet. Søk litt på nettet. Dere er noen bortskjemte, egoistiske sytepaver som aldri blir fornøyd. Men det er bare å flytte, så blir landet enda bedre å bo i.”
Dette er basert på endel faktorer som slår heldig ut fordi vi har et trygdesystem som er fullstendig ute av kontroll. At et land kan sy puter oppunder armene på folk fordi de har en midlertidig strøm av olje, er ikke det samme som at landet drives etter riktige prinsipper!
Men fortsett gjerne å tro på denne gamle Arbeiderparti-propagandaen, som antakelig er tatt rett ut av partiboken til sovjetene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 8:14 am
Kan tenke meg at det var omtrent slik ja….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 9:24 am
“Siden du er inne på det med el-bil: el-biler er de mest usikre mhp. trafikksikkerhet av de nye bilene som produseres.
Med den rekkevidden en el-bil har vil jeg i tillegg få stre problem om jeg skulle på et kundebesøk i arbeidstiden eller om jeg ikke hadde fulladet batteri før jeg dro på jobb.”
Har hatt en el-bil og 50min kjøretur til jobb. Null problem. Peugot 106 elbil så den er nok like sikker som en vanlig 106. Toppfart er bare 90, men hvis du trenger mer så kan du kjøpe en annen el-bil 106en er tross alt noen år gammel.
Holand sa:
“Og det mange ikke vet er at det er mer forurensende å produsere strøm til miljøvennlige biler som hybrid- og elbiler.”
Dette er ren løgn.
Antavalente sa:
“Dette er basert på endel faktorer som slår heldig ut fordi vi har et trygdesystem som er fullstendig ute av kontroll. At et land kan sy puter oppunder armene på folk fordi de har en midlertidig strøm av olje, er ikke det samme som at landet drives etter riktige prinsipper!”
Dette er EN av 39 forskjellige faktorer i beregningen. Og du kan kalle det Arbeiderparti propaganda så mye du vil. Det gjør det ikke sant. De borgerlige satt ikke å tiet om dette sist de styrte de heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 9:36 am
“18kr i bensinpris tror jeg ikke hjelper på miljøet. Det er bedre å ha råd til å investere i nye biler med lavere drivstoffbruk, en teknologi som stadig er under utvikling.
Personlig vet jeg om en 2 liters dieselmotor i ny bil… bruker 0,6 liter på mila. Kontra en 8-9 år gammel bensinbil med 1,3 liter bruker 0,7-8 liter på samme strekka.”
18kr literen vil forhåpentligvis oppfordre folk til å satse på slike biler.
Vanlig bil – Dyr bensin. Dyrt alt.
Lavforbruk bil – Dyr bensin, men bruker mindre.
El-bil – Bruker ikke bensin i det hele tatt. Gratis bompassering. Kan bruke kollektiv felt.
Desto mer miljøvennlig du kjører jo mer sparer du. Høres ut som en god ordning for meg. Hadde kanskje vært greit med en liten avgiftsredusering for lavforbruk biler så folk får litt mer gulrot og ikke bare pisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 1:10 pm
Det er utrolig arrogant å sitte på fortauskanten på Grunerløkka å hevde at el-bil er løsningen.
El-bil er et alternativ for folk uten barn og som bor i, eller i nærheten av en by – og som ikke trenger bil til annet enn småkjøring. Biofuel er et alternativ til svært få da det pr. dags dato finnes kun én stasjon som kan tilby dette. Hydrogen får du ikke kjøpt på noen stasjoner i det hele tatt.
For alle de 80% andre innbyggerne i dette landet er ikke el-bil et alternativ, annet enn ev. som bil nr. 2. Du får ikke 3 unger, 2 voksne og en ferioppakning inn i en Think eller en Peugot 106. Har du i tillegg 2 mil å kjøre til barnehage/skole/butikk/jobb i -20 grader og med 20cm snø på veien, så kan du bare glemme det. El-bil teknologien er pr. idag for dårlig til å kunne erstatte bensin/diesel i en vanlig familibil. At el-biler er like sikre som vanlige biler er ren fantasi. På vanlige biler tar motoren av for det verste sammenstøtet i en kollisjon, hvilket en el-bil ikke vil gjøre. I en front-front kollisjon mellom en el-bil og en vanlig bil er el-bil føreren sjanseløs.
El-bil er et supplement, men ikke løsningen. Å bruke dette til å forsvare bensinpris på 18kr. er en avsporing i debatten.
Dessuten er argumentet om mindre co2-utslipp ved høyere bensinpris fullstendig grunnløst; Om nordmenn kjøper mindre bensin vil etterspørselen etter olje synke og bensinen bli billigere i andre land. Så hvis hypotesen bak forslaget holder vann, så skal effekten altså bli den motsatte i resten av verden. Summen blir 0 reduksjon i co2 utslipp. Men nå tror ikke jeg at folk flest senker bensin-forbruket sitt uansett – vi vil bare oppleve høyere inflasjon og de minst bemidlede barnefamiliene taper igjen.
Konklusjon:
1. El-bil erstatter ikke behovet for transport for folk flest.
2. Bensinpris på 18kr. vil ikke gi noen effekt på summen av co2 som slippes ut globalt.
3. Bensinpris på 18kr. vil skape høyere inflasjon (økt offentlig omsetning).
4. Småbarnsfamilier, ubemidlede og trengende blir de største taperne igjen.
5. Sosialistene viser igjen at de ikke forstår makroøkonomi, og at de egentlig ikke bryr seg om andre enn seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 2:04 pm
Kunne ikke vært mer enig!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 3:06 pm
“For alle de 80% andre innbyggerne i dette landet er ikke el-bil et alternativ, annet enn ev. som bil nr. 2. Du får ikke 3 unger, 2 voksne og en ferioppakning inn i en Think eller en Peugot 106. Har du i tillegg 2 mil å kjøre til barnehage/skole/butikk/jobb i -20 grader og med 20cm snø på veien, så kan du bare glemme det.”
2 mil er null problem i en peugeot 106 el-bil, den kan gå mye lengre. -20 kutter nok litt ned på batteritiden, men er ikke et problem ellers. 20cm snø er det samme som for andre biler. Greit nok at du ikke får tre unger inn i den, men du får plass til to. Kan riktignok ikke bruke den til noe bilferie, men da kan du leie deg en vanlig bil med litt av pengene du sparer på å ha en el-bil til vanlig.
“At el-biler er like sikre som vanlige biler er ren fantasi. På vanlige biler tar motoren av for det verste sammenstøtet i en kollisjon, hvilket en el-bil ikke vil gjøre.”
Dette er bare tull. Motoren på Peugeot 106en tar like mye, om ikke mer plass under panseret. Bilen ellers er tyngre enn en vanlig 106.
“Dessuten er argumentet om mindre co2-utslipp ved høyere bensinpris fullstendig grunnløst; Om nordmenn kjøper mindre bensin vil etterspørselen etter olje synke og bensinen bli billigere i andre land. Så hvis hypotesen bak forslaget holder vann, så skal effekten altså bli den motsatte i resten av verden. Summen blir 0 reduksjon i co2 utslipp. Men nå tror ikke jeg at folk flest senker bensin-forbruket sitt uansett – vi vil bare oppleve høyere inflasjon og de minst bemidlede barnefamiliene taper igjen.”
Dette stemmer nok ikke. Med den logikken så vil ikke noe redusert forbruk av noe som helst føre til mindre forurensing. Det er ikke bare pris som bestemmer forbruk.
“Konklusjon:
1. El-bil erstatter ikke behovet for transport for folk flest.
2. Bensinpris på 18kr. vil ikke gi noen effekt på summen av co2 som slippes ut globalt.
3. Bensinpris på 18kr. vil skape høyere inflasjon (økt offentlig omsetning).
4. Småbarnsfamilier, ubemidlede og trengende blir de største taperne igjen.
5. Sosialistene viser igjen at de ikke forstår makroøkonomi, og at de egentlig ikke bryr seg om andre enn seg selv.”
1. Oppdater deg på El-biler.
2. Pris er ikke eneste faktor i forbruk. Hvis du trodde det så ville økt pris være det eneste mulige virkemiddelet.
3. Meh. Bevis det.
4. Ikke hvis de bytter til buss eller el-bil. Helt eller delvis. Sparer penger på å bytte til El-bil f.eks.
5. Ja tenk så egoistisk å ville kutte ned på forurensing. FYYY!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 3:08 pm
Ja, men da må vi se til å begynne å demonstrere litt. Markere de vi synes, ikke bare sitte på ræva å syte.
Nordmenn er jo det folkeslaget i verden som minst ifra. Vi sier jo akkurat like lite ifra som kommunistland, eller et diktatur. Jeg er med på en demonstrasjon om det utrolig skulle skje at bensinen ble 18kroner literen. Men jeg tror ikke jeg har kapasitet til organiserer en, det må jeg ærlig talt innrømme..
((
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 5:23 pm
Kjære antevalente. Fører 18 kroner literen til økt inflasjon? Virker som at du gir deg ut for å forstå samfunnsøkonomi, i motsetning til sosialistene. Sosialistene som har en statsminister som har levert en av de beste resultatene i samfunnsøkonomi gjennom tidene på UiO…
Da kan du kanskje fortelle meg teorien bak ditt utsagn om at 18 kroner literen fører til mer inflasjon? Det vil jeg gjerne høre.
Dere som drømmer om en bensinpris på 8 kroner er så sykt naive. Det finnes vel ikke et eneste parti i Norge(selvsagt bortsett fra FrP) som tror det er mulig. Da er det snakk om å subsidiere bensinforselgerne. Gir ikke det inflasjon? KPI stiger raskere om privatpersoner har mer mellom hendene.
Å subsidiere bensinforselgerne er en ting, men da må det i tillegg legges et press på forselgerne for å holde prisene nede.
Den lave etterspørselselastisiteten gjør at bensinprisen hadde kommet til å vært over 10-11kr selv i et bensinmarked uten offentlig innblanding. Fordi betalingsvilligheten er der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 10:09 pm
Kjære Holand. Jeg trodde ikke at man trengte en grad i Samfunnsøkonomi for å forstå dette. Men siden du later til å være litt besserwisser, og i overkant nedlatende og arrogant, så skal jeg forklare deg det.
Folk sparer mer penger (aksjefond etc.) når de har overskudd. Økte avgifter betyr mindre sparing, og følgelig flere verdier i omløp. Dette er et effektivt tiltak når næringslivet trenger vann på mølla – noe det definitivt ikke trenger nå.
Det å avgiftsbelegge eksempelvis bensin med så mye at den i dagens marked ville komme opp i 18 kroner, vil generere økte inntekter til statskassa. Disse økte inntektene, med mindre man spruter dem uavkortet inn i feks. oljefondet (eller tilsvarende), vil generere økt etterspørsel etter tjenester til det offentlige (bygge en ny vei, et nytt sykehus etc. drar med seg mye arbeidskraft). Problemet er at det ikke finnes ledig arbeidskraft til denne økte etterspørselen. Resultatet er at lønningene blir presset opp og at man følgelig får inflasjon, høyere renter og dårligere kår for eksport-næringen.
At bensinprisen øker fordi oljeprisen øker er OK. Det er tross alt et internasjonalt marked på lik linje med importerte varer som feks. svinebillig ris fra Kina og svinebillig elektronikk fra Korea. Det er svinebillig fordi mange kan levere det samme basert på god tilgang på ressurser og lave lokale lønninger. Oljen derimot er svinedyr pga. det motsatte.
Det er mulig du mener at man skulle ha avgiftsbelagt alle import-varer for å tvinge prisene opp på et kunstig relativt nivå tilsvarende for 10 år siden. Men hva mener du de økte skatteinntektene skulle benyttes til for å samtidig unngå inflasjon i et arbeidsmarked som allerede er presset til grensene? Hvordan mener du at dette ville påvirket eksport-næringen? Tror du kineserne og koreanerne vil betale 3000 kr. kiloen for laks!?
Hvordan kan du fable om et regime som subsidierer bensin? 75-80% av bensinprisen i Norge ar jo allerede avgifter. I 2006 dro staten inn 50 mrd. i bilrelaterte avgifter (bensinavgift, veiavgift og importavgift), mens bare 11 mrd. gikk tilbake til vei-relaterte utbedringer og utbygginger. Å tvinge bensinprisen opp i 18 kroner ved hjelp av ytterligere avgifter har absolutt ingen annen logisk hensikt enn å dra inn flere kroner til statskassa og sette flere verdier i generelt omløp.
Løft blikket ditt fra skoleboka i grunnfag samfunnsøkonomi; Vi er avhengige av en internasjonal økonomi der Norge ikke kan isoleres inn i sandkasse-teorier. Vil du ha bedre offentlige ytelser så start heller med å effektivisere forvaltningen, og rydde opp i det hodeløse trygde- og stønadsregimet, som forøvrig er fullstendig ute av kontroll!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 12:30 am
Nå får det være nok…
Folk burde virkelig demonstrere litt!
Se på f.eks de afganera som satt utafor domkirken for en stund siden og sultestreika, DE fikk bli og fikk viljan sin igjennom, hvorfor skal ikke vi billister klare det? Jeg er veldig intessert i bil og bruker mye av fritida mi på netopp dette. Jeg kjøper ikke deler i Norge siden dette koster ca det dobbelte her som i fra USA/England/Tyskland inklusive frakt etc. Vil ikke spandere mer på landet enn nødvendig.
Og BSLug eller hva du kaller deg klarer du å komme opp med ei liste på hva de aktuelle bilrelaterte avgiftene brukes til? Noe i mitt hode sier at mye av dette går til U-land og kultur samt fine bygninger og flyturer overalt for politikere og andre høyerestående her i pottittnorge.
Ser også at det slåes stort opp om at Hagen&co unna seg noen ferier på landets regning, hvilke store firmaer i norge og utlandet gir frynsegoder til flinke folk? Vil heller spandere 100 ferier på en god politiker enn en leilighet til en ap-tosk!
Meeeeen… Vi i Norge sitter på grava vi selv har gravd og dingler med beina og ser all produktiv industri flagges ut bl.a grunnet SKYHØYE transportutgifter: Et 50 tonns vogntog bruker diesel for ca 3000 kr fra Oslo til Bergen, Tilbake igjen går det ofte på firmaets bekostning siden det produseres så lite i Bergen som Østlandet har bruk for.
Så få vekk disse avgiftene og øremerk alt som har med bil og transport til vegutbygging og vedlikehold så blir det mindre co2 her i landet!
Lite tankekors: Hvis man øker hastigheten og antall felt på en veg går co2 produksjonen betraktelig ned!
Og hvor mye co2 blir ikke bruk og er NØDVENDIG for at de enorme skogområdene i landet skal ha noe å puste!
Så tilslutt: DEN EGENTLIGE TRUSSELEN MED TRAFIKKEN I NORGE ER DE ANDRE GASSENE SOM SLIPPES UT!!!! CO2en vi slipper ut blir forbrukt av trær og planter!
HUSK OGSÅ AT VI MENNESKER BRUKER CO2
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 2:48 pm
“”Vil ikke spandere mer på landet enn nødvendig.
Og BSLug eller hva du kaller deg klarer du å komme opp med ei liste på hva de aktuelle bilrelaterte avgiftene brukes til? Noe i mitt hode sier at mye av dette går til U-land og kultur samt fine bygninger og flyturer overalt for politikere og andre høyerestående her i pottittnorge.”
Ja,tenk om du måtte bruke penger på noe annet enn deg selv. Synes du forresten vi gir for mye U-hjelp?
Hva pengene går til? Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at folk kjører for mye og de kjører ikke miljøvennlige biler. Derfor må bensin prisen opp så de kjører mindre. Det er synd at de må så mye pisk til for dette, men det er for mange idioter som ikke skjønner gulrot. Hvis folk bare innså at en miljøbil vil spare dem for penger eller at kollektiv transport kommer etter etterspørsel av sådan så hadde det ikke vært nødvendig med 18kr literen.
Jeg tror de er redd for å lage flere felt og høyere hastigheter for dette vil bare redusere CO2 utslippene hvis det ikke fører til at flere kjører bil.
Og til Antevalente:
“Folk sparer mer penger (aksjefond etc.) når de har overskudd. Økte avgifter betyr mindre sparing, og følgelig flere verdier i omløp. Dette er et effektivt tiltak når næringslivet trenger vann på mølla – noe det definitivt ikke trenger nå.”
Økte avgifter på ting folk MÅ ha fører til mindre sparing. Økte avgifter på andre ting fører til at folk kjøper mindre av det. Eller i det minste slutter å sløse med det.
Forhåpentligvis vil den økte bensinprisen få folk til å se på alternativene istedenfor å bare sitte å påstå at de ikke er gode nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 8:59 pm
No må da vera nok idioti!
Eg lever av å kjøra lastebil.
Lastebiler går på diesel.
Viss bensinprisen aukar må nødvendigvis og prisen på diesel auka. Kansje til 17kr/liter viss bensinen aukar til 18.
Eit vogntog på 50tonn har eit gjennomsnittsforbruk på ein tur mellom aust- og vest Norge på ca 6 – 6,5liter per mil. Dvs sei at ein tur frå haugesund til oslo på ca 450km forbrenner ca 290liter diesel. Med ein pris som i dag på 10,5kr er drivstoffkostanden på kr 3045,-. viss den aukar til 17kr aukar kostnaden med 1885,- til 4930,-.
På årsbasis vil da utgjera 390.000,- i auka utgifter for eit vogntog som triller 100.000km/år.
Husk på at nesten alt du ser rundt deg på eit eller anna tidspunkt har blitt frakta med ein lastebil. Viss prisen på diesel aukar med 60% sånn som i eksempelet over vil da gje direkte utslag i prisen på det meste du skal kjøpa pga auka fraktkostnad på varene til butikkane. Maten, klærne, tven…
Skal me betala for da i tillegg til dei 18 per liter på personbilen??
Eg berre spør
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende