
Arbeiderklassen, Arbeiderklassen, Arbeiderklassen, sa den selvutnevnte profeten i AP – Martin Kolberg. Men hva sier arbeiderklassen? Neppe "Kolberg, Kolberg, Kolberg"….
Og nå, rett etter valget har profeten talt igjen. Ikke bare har han knekket FRP koden, men han sågar utpekt AP til valgets vinner og FRP til valgets taper. Han ser tydeligvis endel tegn i tiden som vi andre ikke ser…
Men seriøst, er AP tjent med en slik profet? En som sitter og analyserer, trekker slutninger og utpeker venner og fiender i det politiske landskapet?
I tillegg har han nå kommet frem til at vi verden ikke trenger vekst… Neivel, mulig vi ikke trenger så mye i Norge, men send profeten ned til den 3dje verden og si til dem at "Sorry gutter vi skal ikke ha noe vekst her…". Veksten vi skal skape må være tuftet på rettferdighet, miljø vennelighet og nyvinninger. Det blir bare for teit å si at all vekst er miljø fiendelig og usosialt. I tillegg representerer han et parti som har en miljø profil hvor vi skal kutte CO2 utslippene ute men ikke hjemme… Herregud….
Jeg har lest en rekke innlegg både i dagsavisene og på blogger av folk både i AP og andre partier som er mektig irritert over denne synsingen. En viss ydmykhet ovenfor valgresultatet hadde vel også vært på sin plass. På sikt tror jeg ikke AP vil tjene på å ha en slik profet sittende…
Men det får vi se på valgresultatet om 2 år….

12 kommentarer In " Selvutnevnt Profet "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
september 20th 2007 at 1:53 pm
At Ap er en valgvinner er ganske klart, men jeg har mer problemer med å se at FrP er en taper når de gjør sitt beste kommunevalg noensinne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 2:39 pm
Vel hadde det vært stortingsvalg så hadde de rød-grønne blitt byttet ut. Vet ikke om jeg vil kalle det “vinnere” akkurat…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 4:58 pm
“Økonomisk vekst, økonomisk vekst, økonomisk vekst”, er mantraet som går igjen hos alle politikere. Man kan mene mye om Kolberg, men personlig synes jeg han har utvist både klokskap og mot når han har gått imot tradisjonelle veksttankegangen. Hvor kloke hans utspill mot FrP har vært, er en annen sak..
Jeg forsto Kolberg slik at når han snakket om å gå bort fra veksttankegang så snakket han om land som Norge. Ikke Angola eller Bangladesh. Selvsagt må fattige land få oppleve økonomisk vekst.
Økonomisk vekst _gir_ større miljøbelastning på områder som arealbruk, ressursbruk og utslipp av CO2. Det kan jeg ikke se at det kan være noen som helst tvil om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 8:34 pm
I din slutt kommentar skriver du at
“Økonomisk vekst _gir_ større miljøbelastning på områder som arealbruk, ressursbruk og utslipp av CO2. Det kan jeg ikke se at det kan være noen som helst tvil om”
Hvordan kan det da ha seg at AP ikke vil ta miljø tiltak mph. CO2 her hjemme, men ute???
I særlig sosialt spør du meg?? Eller snakker vi ørlite dobbeltmoral?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:09 am
#2b Tex-Willer
Jeg vil på ingen måte forsvare Aps miljøpolitikk som helhet, den har jeg refset andre steder på vgb tidligere. Jeg forsvarer bare Kolbergs utsagn om økonomisk vekst. Men jeg ble, i likhet med mange andre vil jeg tro, _veldig_ overrasket da Kolberg kom med dette utsagnet, tatt i betraktning at han er partisekretær for nettopp Ap.
Dobbeltmoralen er å si at man er opptatt av å ikke påføre mennesker andre steder i verden, i dag og i framtiden, lidelse, men så å gjøre det likevel. Samtlige politikere har denne dobbeltmoralen. Det er et faktum at vår økonomiske vekst påfører andre mennesker ufattelig lidelse og død. Kolbergs uttalelse tyder på at han er et unntak, men jeg vet ikke om hvor lenge han vil stå på sitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:53 am
Problemet er at Kolberg sier en ting og AP gjør noe annet i praksis…
Han har utpekt seg som en slags profet for partiet og skal liksom ta de idiologiske og politiske veivalg uten å ha mandat til det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:00 pm
#3b Tex-Willer
Ja, du er kanskje inne på noe. Men, om jeg får trekke fram intervjuet hvor Kolberg uttalte seg om øknomisk vekst igjen, så sa ikke Kolberg “Ap mener…”. Han sa “Jeg mener..”. Han ga uttrykk for hviken retning han synes Ap bør ta. Jeg synes det skal være lov også for fremstående partimedlemmer å lufte sine personlige synspunkter i media. Men om Kolberg har gått for langt? Mulig, jeg vet ikke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:01 pm
#3b Tex-Willer
Ja, du er kanskje inne på noe. Men, om jeg får trekke fram intervjuet hvor Kolberg uttalte seg om øknomisk vekst igjen, så sa ikke Kolberg “Ap mener…”. Han sa “Jeg mener..”. Han ga uttrykk for hviken retning han synes Ap bør ta. Jeg synes det skal være lov også for fremstående partimedlemmer å lufte sine personlige synspunkter i media. Men om Kolberg har gått for langt? Mulig, jeg vet ikke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:01 pm
#3b Tex-Willer
Ja, du er kanskje inne på noe. Men, om jeg får trekke fram intervjuet hvor Kolberg uttalte seg om øknomisk vekst igjen, så sa ikke Kolberg “Ap mener…”. Han sa “Jeg mener..”. Han ga uttrykk for hviken retning han synes Ap bør ta. Jeg synes det skal være lov også for fremstående partimedlemmer å lufte sine personlige synspunkter i media. Men om Kolberg har gått for langt? Mulig, jeg vet ikke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:01 pm
#3b Tex-Willer
Ja, du er kanskje inne på noe. Men, om jeg får trekke fram intervjuet hvor Kolberg uttalte seg om øknomisk vekst igjen, så sa ikke Kolberg “Ap mener…”. Han sa “Jeg mener..”. Han ga uttrykk for hviken retning han synes Ap bør ta. Jeg synes det skal være lov også for fremstående partimedlemmer å lufte sine personlige synspunkter i media. Men om Kolberg har gått for langt? Mulig, jeg vet ikke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:06 pm
Eh..føl deg fri til å slette de overflødige kommentarene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 1:00 pm
Den er grei, men jeg har en policy om aldri å slette en kommentar fra min blogg uansett…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende